Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019

Αποχαιρέτα τα αναδρομικά που περίμενες!




Αποχαιρέτα τα αναδρομικά που περίμενες!                                           4.12.2019

1. Το 1ο Μνημόνιο κρίθηκε συνταγματικό, με συνέπεια την οριστικοποίηση των περικοπών των ν.3863/2010, ν.3986/2011, ν. 4024/2011.
2. Με τις αποφάσεις 2287 – 2290/22.6.2015 της Ολομέλειας του ΣτΕ, κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές του 2ου Μνημονίου * και συγκεκριμένα των ν.4051/2012 & ν.4093/2012, χωρίς δυνατότητα αναδρομικής καταβολής, με εξαίρεση όσων είχαν ήδη προσφύγει κατά των συγκεκριμένων περικοπών, πριν από την έκδοση των αποφάσεων του ΣτΕ (Ιούνιος 2015).
3. Με τις πρόσφατες αποφάσεις 1880, 1888, 1889, 1890, 1891/2019 του ΣτΕ, κρίθηκε η συνταγματικότητα του ν.4387/2016, με τις αποφάσεις να επιφυλάσσουν ανάμικτα αισθήματα στους συνταξιούχους. Μεταξύ άλλων, Με την ΣτΕ 1890/2019 απόφαση της Ολομέλειας … Κρίθηκε ... ότι … αιτιολογείται επαρκώς η επιλογή … ως βάσης επανυπολογισμού των επικουρικών συντάξεων που καταβάλλονταν στους ήδη συνταξιούχους κατά τη δημοσίευση του ν. 4387/2016, του ύψους στο οποίο οι συντάξεις αυτές είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014, δηλαδή με τις επελθούσες και κριθείσες ως αντισυνταγματικές ... περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012.
4. Οι παραπάνω αντικρουόμενες εν μέρει αποφάσεις, δημιούργησαν μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με το εάν, πότε και πώς ακριβώς θα καταβληθούν τα αναδρομικά στους συνταξιούχους. Γιατί τελικά, παρέμενε ένα μεσοδιάστημα 10 μηνών, από τον Ιούνιο του 2015, που εκδόθηκαν οι αποφάσεις του Σ.τ.Ε., μέχρι το Μάιο του 2016, που ψηφίστηκε ο ν.4387, για το οποίο το ζήτημα της αναδρομικότητας παρέμεινε ανοιχτό, παρά τη διχογνωμία των νομικών, αφού υπάρχει και η άποψη ότι αυτό το μεσοδιάστημα εκτείνεται μέχρι το χρονικό σημείο πλήρους εφαρμογής του νόμου, που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει μέχρι και την 1/1/2019.
    Εφόσον λοιπόν προκύπτουν αναδρομικά και υπάρξει πολιτική απόφαση να καταβληθούν γιαυτό το διάστημα, το ποσό που θα προσδιοριστεί θα δοθεί, είτε εφάπαξ, είτε σε δόσεις, χωρίς προσαύξηση των συντάξεων!
5. Με την από 15.11.2016 αίτηση του ΕΦΚΑ όμως, με εντολή του Υπ. Εργασίας, για Πρότυπη δίκη – ΠΝ 21/2019 Πράξη της Επιτροπής αρ. 1 αρ. 1 του ν. 3900/10, θα κριθεί, ουσιαστικά εκ νέου και από μηδενική βάση, Αν με βάση τις ανωτέρω κρίσεις της ΟλΣτΕ 1891/2019 και των ΟλΣτΕ 2287-8/2015 οι παραπάνω μειώσεις των συντάξεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2013 έως 11.5.2016 είναι δυνατό να κριθούν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ εφόσον από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, μεταγενέστερη των αποφάσεων ΟλΣτΕ 2287-8/2015 προκύπτει ή θα προκύψει ότι οι μειώσεις των συντάξεων βάσει των ν. 4051/2012 και 4093/2012 από την έναρξη επιβολής τους (1.1.2013) ήταν κατ’ ουσίαν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ”!!! (σημείωση: η υπογράμμιση δική μας)
    Η εξέλιξη αυτή αλλάζει δραματικά τα δεδομένα για τα αναδρομικά των μνημονιακών περικοπών οι οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το ΣτΕ, και μάλιστα με μεταγενέστερη “εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη!!!
    Με την πρότυπη δίκη, πουσυνεπάγεται την αναστολή των εκκρεμών υποθέσεων, στις οποίες τίθενται τα ίδια ζητήματα”, ο ΕΦΚΑ και ο Υπουργός Εργασίας, που είχε το σθένος να πει τα σύκα – σύκα και τη σκάφη – σκάφη, επιχειρούν να ακυρώσουν τις αποφάσεις ΟλΣτΕ 2287-2288/2015, οι οποίες έκριναν αντισυνταγματικές τις περικοπές των ν.4051 & 4093/2012 *, αξιοποιώντας τις σκέψεις 10, 17 και, ιδίως, 18 της απόφασης 1891/2019 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
6. Γίνεται φανερό λοιπόν ότι, η αμφιλεγόμενη, αποπροσανατολιστική και αποκλειστικά δικαστική τακτική του προεδρείου οδηγείται σε πλήρες αδιέξοδο, αφού το όποιο αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί αποκλειστικά και μόνο από το ΣτΕ και την όποια κυβερνητική απόφαση, ακυρώνοντας τις επιλογές του.
    Είναι γνωστή δυστυχώς, η ατυχής προσέγγιση πολλών συναδέλφων, ότι “αυτός ο σύλλογος έκανε τουλάχιστον κάτι”! Άποψη που συγχέει όχι απλά την διαδικασία από την ουσία, αλλά και το εφήμερο εκτελεστικό όργανο (προεδρείο Δ.Σ.), με το διαχρονικό συλλογικό θεσμό (Σ.Σ.ΕΜ.).

    Τι ακριβώς όμως έκανε το προεδρείο;
-    αποδέχθηκε τη μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης 1,75% για τον υπολογισμό της συνταξιοδοτικής παροχής που μας επέβαλε ο ν.4387/2016, συναίνεσε στην κατάργηση του αντίστοιχου άρθρου του Καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ, και κινήθηκε εκτός καταστατικών ρυθμίσεων και ασφαλιστικής νομοθεσίας, με “τεκμηριωμένα” υπομνήματά!
-    δημιούργησε απλά μια εκλογική πελατεία, με την προώθηση βιομηχανίας αγωγών, για την οποία δαπάνησε τεράστιους οικονομικούς πόρους του ΣΣΕΜ, και τέλος,
-    διέρρηξε τις σχέσεις του με τους φυσικούς συμμάχους μας, τις οργανώσεις συνταξιούχων και εργαζομένων (ΟΣΤΟΕ, ΑΓΣΣΕ, ΕΝΑΣ, ΟΤΟΕ κλπ), περιχαράκωσε και απομόνωσε το ΣΣΕΜ και υπονόμευσε τη δυνατότητα ευρύτερων συγκλίσεων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων μας.
    Το βέβαιο όμως είναι ότι: Για την αντιμετώπιση και τη σταδιακή αποκατάσταση των μνημονιακών απορρυθμίσεων, οι οποίες κατεδάφισαν τις εργασιακές σχέσεις και τα ασφαλιστικά δικαιώματα, απαιτείται ο επανασχεδιασμός του πλαισίου διεκδικήσεων και του αντίστοιχου προγραμματισμού δράσης, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη δυνατή σύγκλιση και κινητοποίηση των οργανώσεων του συνδικαλιστικού κινήματος και του κινήματος των συνταξιούχων, υπέρ ενός καθολικού, δημόσιου, αναδιανεμητικού συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.


Στις εκλογές της 9ης/12/2019
Ψηφίζουμε την Ενιαία Αγωνιστική Συσπείρωση Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ. Συνταξιούχων)
Ψηφίζουμε τον υποψήφιο Γιάννη Λάιο


Σημείωση:
*    Οι περικοπές που επιβλήθηκαν με τους νόμους του 2ου Μνημόνιου:

N. 4051/2012 Το ποσό της μηνιαίας Κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.300 €, μετά την αφαίρεση από την αρχική σύνταξη των μειώσεων των ετών 2010-2011, μειώθηκε κατά 12% από την 1.1.2012.
Από 1.1.2012 Το ποσό της Επικουρικής σύνταξης έως 250€, μετά την αφαίρεση από την αρχική σύνταξη των μειώσεων των ετών 2010-2011, μειώθηκε κατά 10%. Το απομένον ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 200€.
Από 250,01 έως 300€ μειώθηκε κατά 15%,το δε απομένον ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 225€.
Από 300€ και άνω μειώθηκε κατά 20%,το απομένον ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 255€.
Τα ποσά των μειώσεων αυτών καταλαμβάνουν το 50% του συνολικού ποσού της σύνταξης (κύριας και επικουρικής) που χορηγείται από το ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑΜ στους συνταξιούχους προ συνταξιοδοτικού συστήματος.

Ν.4093/2012 Από 1.1.2013 το άθροισμα συντάξεων (κύριας και επικουρικής) άνω των 1000€ έως 1500€ μειώθηκε κατά 5%. Το απομένον ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 1000,01€.
Από 1500,01€ έως 2000€ μειώθηκε κατά 10%. Το απομένον ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 1425,01€.
Από 2000,01 έως 3000€ μειώθηκε κατά 15%. Το απομένον ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 1800,01€.
Από 3000€ και άνω μειώθηκε κατά 20%. Το απομένον ποσό δεν μπορεί να είναι λιγότερο από 2550,01€. Το ποσό που προκύπτει μετά τη μείωση κατανέμεται αναλογικά στην Κύρια και στην Επικουρική σύνταξη.
Από 1.1.2013 καταργήθηκαν τα δώρα Χριστουγέννων –Πάσχα και επιδόματος αδείας

    Τα ποσά των μειώσεων των δύο παραπάνω νόμων αναγράφονται στα μηνιαία ενημερωτικά δελτία της κύριας και επικουρικής σύνταξης και εύκολα μπορεί να βρεθεί το ποσό που ενδέχεται δυνητικά να επιστραφεί.